Fialky
Blog

Hurá, je tu jar…..alebo jarná únava

Mám kamaráta – drozda.

Od kedy vykuklo jarné slniečko a stromy začali pučať prvými jarnými pukmi, každé ráno ma budí veselým štebotom z neďalekej borovice. Vždy sa teším na toto obdobie, keď po dlhej (aspoň pre mňa) zime a chmúrnych ránach, otvorím okno a začujem jeho veselé štebotanie. Som jeden z tých šťastlivcov, ktorý ho aj napriek tomu, že býva v činžiaku počuje ?

Ale čo na tom – kto chce, ho nájde. V blízkom parku, neďalekých kúpeľoch alebo kdekoľvek v okolitej prírode. Postupne sa k jeho trilkovaniu popridávali ďalšie vtáčiky a orchester je to, poviem vám, plný veľkých umelcov ? Čím ďalej napreduje jar, tým skôr ráno začínajú so svojim koncertom. No vyspávaj dlhšie, keď vonku počuješ takú veselosť! ?

Ale veru, nie je vždy nálada na vyskočenie z postele, či rozbehnutie sa v ústrety dňu a svojim povinnostiam. Tiež pravidelné cvičenie, či iné záľuby sú pre niektorých z nás ťažšou činnosťou, s menšou radosťou ako inokedy. Ako je to možné? Veď všetko vonku pučí, vtáčiky veselo spievajú, slniečko je čím ďalej väčšie, jeho lúče čím ďalej intenzívnejšie – všetko sa len tak hemží radosťou …. len my akosi nie, skôr naopak.

Áno uhádli ste. Ruka v ruke s jarou prichádza aj jarná únava.

Poznáte príznaky jarnej únavy?

Senzitívnym ľuďom sa mení nálada, najradšej by sa zahrabali späť do perín a nikoho, nič nevideli. Iní trpia bolesťami kostí, kĺbov či svalov a to nemusia vykonať ani polovicu z bežnej dennej činnosti. Mám pre vás dobrú správu. Nič nové na svete. Jarná únava trápila už aj naše babičky, dokonca aj ich babičky a aj našich ďalekých predkov.

Je to normálne, pretože zima ktorá pomaly odchádza, je skúpa na slnečný jas. Naše telo sa stáva náchylnejšie na stresové faktory, tým nálada u ľudí väčšinou klesá a dokonca prepadáme depresiám. Telo sa s týmto všetkým ťažšie vyrovnáva aj preto, že po zime nám chýbajú potrebné živiny. Dôvodom je chudobnejšia strava počas zimy na živiny, ale za to bohatšia na tuky.

A nedajte sa zmiasť tým, že žijeme v dobe, kedy si kúpime v marketoch zeleninu a ovocie v každom ročnom období. Všetky tieto plody, nie sú v tomto období bohaté na potrebné vitamíny a živiny, nehovoriac ešte o spôsobe ich ,,zakonzervovania” aby vydržali dlhú cestu z jedného konca sveta na druhý. O tom že sa zbierajú ešte nezrelé, teda vzácne vitamíny sa v nich ani nevytvoria, už ani nehovorím.

Jarná únava a strava

Jednoduchý test – chutia vám jahody v zime po jahodách, maliny po malinách a pod.? No podľa mňa ani zďaleka a už dávno nie. Takže lepšie ako po ,,nesezónnom” ovocí a zelenie je prospešnejšie siahnuť po kysnutej kapuste, uhorkách či kompóte z vlastnej špajze.

Ak nemáme tú možnosť, sú tu farmári a gazdinky, ktorí svoje zdravé produkty predávajú – stačí sa len poobzerať a nájsť si toho svojho, osvedčeného dodávateľa. Verte mi, je ich dosť a čím ďalej, na moje potešenie, tým viac.

Ja napríklad poznám kozmetičku – ktorá má tiež v ponuke krásne oranžovučké domáce vajíčka, upratovačku – ktorá z práce beží na svoju farmu a kúpite u nej ovčí syr, bryndzu, žinčicu alebo aj jahniatko, diagnostičku zdravia – ktorá vám predsá chutnučké mäsko zo sliepočky či zajačika …. stačí len chcieť a nastaviť sa a verte, stretnete tých správnych ľudí a HLAVNE!, vzájomne sa takto podporujeme a pomáhame si.

No! A Je po jarnej únave! ? Verte, že aj takýto dobrý pocit Vám veru pomôže, alebo stretnutie s dobrými ľuďmi, prehodenie pár slov a vypočutie si dobrých rád. 

Ak k tomu ešte pridáme dostatok spánku – odborníci odporúčajú 7-8 hodín (a pozor, vraj nie je správne menej ale ani viac hodín spánku).
Ja si myslím, že je dôležité aj v tomto prípade, naučiť sa počúvať vlastné telo – ak sa mi chce spať, idem spať. Vtedy nie je nič dôležité, ani dobrý film v TV, ani neuprataný riad na linke a už vôbec nie práca, prinesená domov. Spánkový dlh je niečo s čím sme sa, žiaľ, naučili žiť.

Zdravý spánok je dôležitý a mal by byť pre nás skutočne prioritou.

Tiež pouvažujme nad množstvom kofeínu, ktorý v tomto jarnom období počas dňa prijmeme do tela. Či už kávou alebo čajom. Ak sa podobne, ako ja, neviete kávičky vzdať, tak určite si ju nedávajte v neskorších popoludňajších hodinách. Majme na pamäti, že kofeín z kávy sa dostáva do organizmu už po niekoľko minútach ale opúšťa telo až po 5 až 6 hodinách. Maximálna denná dávka kofeínu by nemala byť viac ako 150-200mg. Ak chcete jednoduchšie, nie viac ako 5 espreso káv (vav!? ) ale pozor, záleží od odrody kávy. Kávičkári už vedia o čom hovorím, ostatní by mali odsledovať svoj denný limit na sebe. Ideálne je v tomto období ale znížiť alebo až vynechať svoju obľúbenú šálku kávy, čaju, o alkohole už ani nehovoriac.

Nahraďme ich radšej kvalitným pitným režimom. Je známe, že pocit únavy je vlastne reakcia na dehydratáciu organizmu. Naše telo tvorí 70% vody a aj malý pokles hydratácie, má veľký vplyv na metabolizmus.  Ideálne je piť čistú kvalitnú vodu. Veľa ľudí už prišlo na chuť aj ionizovaným, či filtrovaným vodám (AQUARION water ionizer).

Ďalšia rada je znížiť príjem jednoduchých cukrov – ktoré ,,živia” len náš mozog a nahradiť ich orieškami, strukovinami, celozrnným pečivom cestovinami a ryžou. Nebojte sa, aj pokušiteľ mozog si rýchlo zvykne ?

S jarnou únavou pomôžu zatočiť vitamíny

A čo so samotnou náladou ,,pod psa”? V žiadnom prípade nesiahajme po chemických prípravkoch na upravenie nálady alebo zvládnutie stresu a nervozity. Aj tu naša príroda ponúka množstvo telu vlastných adaptogénnych byliniek – či už známa medovka lekárska, ľubovník bodkovaný, valeriána lekárska, materina dúška, ale i rozchodnica ružová – ktorá vám pomôže pri každom type stresu, aj nespavosti. Rozchodnica ružová – Rhodiolin, je účinný prírodný adaptogén pri rôznych alebo aj neurčených dôvodoch poruchy našej psychiky.

No a nezabúdajme organizmus podporiť aj vitamínmi, minerálmi a antioxidantami – samozrejme tiež prírodnou cestou. Siahnime po prírodných multivitamínoch – Full Spectrum, a úplne jednoducho si môžeme dopriať už vhodne namiešané vitamíny podľa vlastnej krvnej skupiny (pre krvnú skupinu 0 Vital-0, pre krvnú skupinu AB Vital-AB, pre krvnú skupinu A Vital-A, a pre krvnú skupinu B Vital-B).

Dôležité sú aj vitamíny skupiny B a to pre správne fungovanie nášho nervového systému a energetického metabolizmu (B compex, Stress Managment).

Vitamín C, kráľ našich vitamínov, potrebných pre správne fungovanie tela, nie je hádam potrebné ani pripomínať. Je však tiež dôležitým antioxidantom, ktorý eliminuje negatívne vplyvy voľných radikálov v našom tele – v kapsulovej forme C1000, C500, a pre deti a starších aj v tekutej forme – Liquid C + Bioflavonoids. Ak potrebujete príliv energie a tzv. životabudič, je dobrý napr. ženšeň – Panax Ginseng alebo quarana – Energy & Memory.

Prajem nám všetkým krásnu, slnečnú a usmiatu jar….. ???

…a o čom sme to vlastne začali?… o jarná únava? ….čo to je? ???

O pár dní si na jarnú únavu už ani nespomenieme a budeme si užívať plnými dúškami prichádzajúce nádherné  leto – tak veľa šťastia priatelia ?

jarná únava